Veelgestelde vragen

Het openbaar vervoer in Zeeland verandert. Van alleen vaste dienstregelingen en vaste routes naar een systeem waarin de reiziger veel meer mogelijkheden heeft om te reizen door Zeeland. Op deze pagina beantwoorden we veelgestelde vragen over het publiek vervoersysteem.

Van openbaar vervoer naar publiek vervoer

Is het nodig om het openbaar vervoer te verbeteren?

Het openbaar vervoer kan beter. In sommige dorpen of delen van Zeeland kun je nu niet met het ov reizen. Vooral 's avonds en in het weekend zijn er geen of weinig mogelijkheden om met het ov te reizen. En op plaatsen waar wel ov is, rijden veel bussen op sommige momenten van de dag weer vaak leeg rond. Vraag en aanbod van ov zou dus beter op elkaar afgestemd kunnen worden zodat je als reiziger vaker het ov kunt nemen. Daarom gaan de Provincie Zeeland en de gemeenten het bestaande ov slimmer regelen en  vervoer op aanvraag, zoals de Flex, deelfietsen en deelauto’s, stap voor stap toevoegen.

Wanneer merk ik iets van de veranderingen?

Je zult geleidelijk aan merken dat je meer reismogelijkheden krijgt. De veranderingen gaan stap voor stap per gemeente.  Te beginnen in Schouwen-Duiveland, gaat de Flex rijden,  een nieuw vervoermiddel dat op aanvraag te boeken is. Natuurlijk blijft de trein gewoon rijden, de ferry varen en rijdt de bus tot december 2026 gewoon dezelfde routes.  Vanaf 2027, als de Flex in heel Zeeland beschikbaar is, komt er een nieuwe dienstregeling voor de bus. Stap voor stap komt er ook steeds meer deelvervoer in Zeeland. Bij sommige locaties van scholen en opleidingen zijn nu al deelfietsen of deelauto's beschikbaar. En het maken van carpoolafspraken wordt gestimuleerd met apps als Nabogo.

Is dit een bezuiniging?

Nee, het is geen bezuiniging. Met de voorgenomen wijzigingen van het ov wordt geen geld bespaard. Wel zetten we het geld dat aan ov besteed wordt slimmer in.  De Provincie Zeeland en de gemeenten willen met nieuwe vervoersmogelijkheden en het slimmer inzetten van de bestaande vervoermiddelende bereikbaarheid verbeteren én het ov betaalbaar houden. 

Wat is publiek vervoer?

Met publiek vervoer bedoelen we openbaar vervoer plus het vervoer op aanvraag. De reiziger krijgt dus meer reismogelijkheden. Met publiek vervoer kun je, naast bus, trein of ferry ook reizen met de Flex, deelauto’s en -fietsen of je kunt een meerijdafspraak maken (carpoolen). En dat allemaal tegen een tarief gelijk aan het ov-tarief en met gebruik van de bestaande ov-reisproducten.

Verandert er iets voor mensen met een Wmo-indicatie?

Nee, mensen met een Wmo-indicatie blijven van deur tot deur reizen.  

Blijven voorzieningen goed bereikbaar?

Ja, veel voorzieningen worden zelfs beter bereikbaar. Nu is er niet in alle dorpen ov en in de avonden en weekenden rijden er in heel Zeeland weinig bussen. Publiek vervoer zorgt ervoor dat er straks zeven dagen per week, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, vervoer is. Er komt een hub op maximaal 500 meter afstand in de bebouwde kom, waar je dus overdag altijd een Flex kunt nemen. En buiten de bebouwde kom is er ook altijd een hub in de buurt.

Wat is 'Reizen door Zeeland'?

Reizen door Zeeland is de naam voor de samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland om het ov te verbeteren. Deze naam zie je steeds vaker, bijvoorbeeld op de bussen. En alle informatie over het publiek vervoer vind je op www.reizendoorzeeland.nl. Heb je een vraag over het publiek vervoer? Dan kun je mailen naar reizendoor@zeeland.nl

Kan ik straks ook ’s avonds ov gebruiken?

Ja, ook als er ’s avonds geen bussen rijden, is er straks ov. De Flex is namelijk zeven dagen per week tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ‘s avonds beschikbaar, ook in het weekend. Deelvervoer en carpoolen kan natuurlijk altijd ook buiten die tijden.

Bus, trein en ferry

Wanneer gaat de nieuwe dienstregeling voor bussen in?

De Provincie Zeeland sluit binnenkort een nieuw contract met een busmaatschappij. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf december 2026 in. Tot die tijd geldt de huidige busdienstregeling. Naast de vaste routes van bus, ferry en trein is er vanaf december 2026 in heel Zeeland ook vervoer op aanvraag beschikbaar, zoals de Flex, deelfietsen en deelauto’s. 

Is er al een nieuw busbedrijf gevonden?

Nee nog niet. Wel is zeker dat Connexxion de busmaatschappij is die de bussen in Zeeland tot december 2026 rijdt. Omdat dan het contract met Connexxion afloopt, is de Provincie op zoek naar een vervoerder voor na 2026. Welk bedrijf een nieuw contract krijgt hangt af van wie daarvoor het beste voorstel doet aan de Provincie Zeeland.

Waar is de Bredabus gebleven?

De ‘Bredabus’ bestaat niet meer. Door de vele vertragingen en lastige aansluiting op treinen is gekozen voor een sneller alternatief. Vanaf nu rijdt de bus vanuit Hulst  door de Liefkenshoektunnel naar Roosendaal. Daar kun je de trein naar Breda nemen. Dit is een kwartier sneller.

Vervoer op aanvraag

Wat is vervoer op aanvraag?

Dat is vervoer dat je als reiziger aanvraagt wanneer en waar jij het nodig hebt. Aanvragen doe je via een mobiliteitsapp op je smartphone of door te bellen met de Mobiliteitscentrale. Vervoer op aanvraag kun je straks naast de bus, trein en ferry reserveren. Zo kun je een deel van je reis maken met de trein en dan verder met een Flex. Of, als er geen bus of trein, op jouw route rijdt, dan boek je een Flex van een hub bij jou in de buurt en reist daarmee naar een hub bij jouw eindbestemming. Met vervoer op aanvraagworden meer dorpen, steden en wijken bereikbaar, ook in de avonden en weekenden.

Welke lokale mobiliteitsinitiatieven zijn er?

In verschillende regio’s zijn er lokale initiatieven van ouders, zorgorganisaties of dorpsraden om de bereikbaarheid te verbeteren. Voorbeelden zijn buurtbusverenigingen, Stichting Thover, Stichting Schoolbus Zonnemaire en Stichting SD Op Weg. Ook deze vervoermiddelen kunnen straks onderdeel zijn van jouw reis.

Wat is deelvervoer?

Deelvervoer is vervoer met een fiets of een auto die niet van jou is. Je deelt het gebruik van dat vervoermiddel.  Je kunt ook een vervoermiddel van jezelf of iemand anders gebruiken om samen te reizen. Dat heet  carpoolen. Je rijdt dan met iemand mee, of iemand anders stapt bij jou in. Dat kan natuurlijk ook met een deelauto.

Hoe kan ik carpoolen?

In een app, bijvoorbeeld Nabogo, kun je zien wie een rit aanbiedt. Je geeft aan dat je mee wilt rijden als de tijd jou schikt. De chauffeur geeft aan waar hij of zij jou ophaalt, bijvoorbeeld bij een tankstation, busstation of hub. Je betaalt de reis in de app betaald. De chauffeur krijgt een kleine vergoeding per kilometer.

De Flex

Wat is de 'Flex'?

Een Flex is een taxi of bus(je) met een chauffeur die tussen hubs rijdt. Je kunt een Flex aanvragen voor een rit waarvoor je niet de trein, bus of ferry kunt nemen. Dus van of naar het station of een grotere hub of tussen twee plaatsen waar geen bus of trein rijdt. Je kunt de Flex ook aanvragen wanneer de bus of trein niet (meer) rijdt. De Flex rijdt zeven dagen per week tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds. Je moet een Flex altijd een uur of meer voordat je wilt vertrekken reserveren. Dat kan op twee manieren: door te bellen met de Mobiliteitscentrale of door een Flex te boeken in een mobiliteitsapp. Bij het reserveren geef je aan hoe laat en bij welke hub je wilt instappen en waar je naar toe reist. Je reist met een Flex altijd van en naar een hub. 

Wat is het verschil tussen een Flex en een buurtbus?

De buurtbus rijdt altijd een vaste route volgens een dienstregeling en hoef je dus niet van tevoren te reserveren. De Flex moet je wel reserveren en rijdt de snelste route tussen hubs. De buurtbus wordt bestuurd door een vrijwilliger en de Flex door een beroepschauffeur.

Hoe kan ik een Flex reserveren?

Je moet minimaal één uur van tevoren reserveren. Dat kan via de mobiliteitscentrale of in een mobiliteitsapp. Je kunt ook meerdere ritten tegelijk inplannen, bijvoorbeeld voor de hele week als je weet hoe laat je elke dag op school moet zijn.

Wat is de maximale afstand voor de Flex?

De Flex is bedoeld voor korte ritten en reizen waar geen ov beschikbaar is. De maximale afstand is 25 kilometer. Voor langere ritten is de lijnbus vaak beter. 

Kan mijn rit met een Flex gecombineerd worden met een andere reiziger?

Ja, dat kan. Natuurlijk als je zelf met iemand anders reist, maar ook als een andere reiziger een rit reserveert die makkelijk gecombineerd kan worden met jouw rit, dan reizen jullie samen. De mobiliteitscentrale bepaalt met slimme software welke ritten gecombineerd kunnen worden.

Hubs

Wat is een hub?

Een hub is een halte waar je op- of over kunt stappen op bus, trein of ferry of op een vervoermiddel op aanvraag. Je herkent de hub aan het bord met de groene druppel. Met welk vervoermiddel je vanaf de hub kunt reizen staat altijd duidelijk aangegeven bij het bord. Er komen hubs bij alle Zeeuwse stations, bij de bushaltes en in alle Zeeuwse steden, dorpen en kernen en in het buitengebied. Binnen de bebouwde kom is er elke 500 meter een hub en daarbuiten elke 2500 meter. Er zijn grote hubs waar je de trein, bus of ferry kunt nemen en vervoer op aanvraag, en kleinere hubs waar je bijvoorbeeld alleen een Flex kunt nemen. 
 

Welke soorten vervoer zijn er op een hub?

Dat hangt af van de locatie en grootte van de hub. Grote hubs komen er op centrale locaties zoals de trein- en busstations, het veerplein of aan de rand van de stad of een groot dorp. Reizigers kunnen hier op- of overstappen op bus, trein, ferry of een Flex. Ook kun je hier vaak je eigen fiets of auto parkeren, je carpoolafspraak ontmoeten, of een deelauto of -fiets nemen.

Daarnaast is er binnen de bebouwde kom elke 500 meter een kleinere hub waar je op de Flex kunt stappen. De hubs bevinden zich in de bebouwde kom altijd op logische plaatsen nabij het centrum, een zorginstelling, sportclub, school of wooncomplex. Buiten de bebouwde kom vind je hubs vooral op plekken waar voorzieningen zijn of in kleine kernen of buurtschappen. 

Hoe ver moet ik lopen of fietsen naar een hub?

In dorpen en steden is er altijd een hub op maximaal 500 meter afstand. Grotere hubs zijn meestal aan de randen van dorpen en bij ov-knooppunten zoals (bus)stations. De Zeeuwse gemeenten bepalen veelal samen met inwoners waar alle hubs precies komen.

Wat zijn schoolmobiliteitshubs?

Schoolmobiliteitshubs zijn hubs speciaal voor scholieren en studenten. Er zijn schoolmobiliteitshubs bij onderwijsinstellingen in Goes, Middelburg en Vlissingen. Scholieren en studenten kunnen hier nu al gebruik maken van (elektrische) deelfietsen en binnenkort bij sommige hubs van deelauto’s. Ook andere reizigers kunnen dit deelvervoer gebruiken. Met de app van Gaiyo kun je het deelvervoer vanaf de schoolmobiliteitshubs boeken en betalen. 

Hoe herken ik een hub?

Een hub herken je aan het groene druppelvormige bord met het woord ‘hub’ erop. Bij een hub kun je altijd gebruikmaken van een of meerdere soorten ov. 

Plannen en boeken

Hoe kan ik straks mijn reis plannen en vervoersmiddelen reserveren?

Je kunt straks je reis plannen en boeken via een app. Als je liever belt, kun je de Mobiliteitscentrale bellen. Zij helpen jou met je reis en reserveren de vervoermiddelen.

Wat is een mobiliteitsapp?

Mobiliteitsapps zijn apps waarmee je je hele reis door Zeeland kunt plannen, boeken en betalen. Je voert in de app in van waar naar waar je wilt reizen en wanneer. De app laat alle vervoersmogelijkheden zien. Je maakt een keuze en boekt jouw reis in de app. Je kunt ook direct betalen en je vervoersbewijzen staan in de app.

Kan ik ook bellen?

Ja, als je geen smartphone hebt of er niet uit komt, kun je bellen met de Mobiliteitscentrale. Zij geven reisadvies en helpen je om jouw reis te boeken.

Kan je de Mobiliteitscentrale nu al bellen?

Nee, nog niet. Je kunt de Mobiliteitscentrale bellen zodra de Flex beschikbaar is in jouw regio. 

Betalen

Is mijn studentenreisproduct ook geldig voor de Flex en deelvervoer?

Ja, je kunt straks ook met je studentenreisproduct een Flex en deelvervoer gebruiken.

Wat wordt het tarief van de Flex?

De tarieven van de Flex zijn vergelijkbaar met de ov-tarieven. De exacte tarieven en overstaptarieven zijn nog niet bekend.

Is jouw vraag niet beantwoord?

Als jouw vraag niet beantwoord is, of als je een ander probleem hebt, dan kan je ons een e-mail sturen via reizendoor@zeeland.nl. Je kunt ook bellen naar 0118 631 011. We proberen jouw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.